Schip met bijlboeg

Grootste plons ooit.

 

Bodewes Shipyards in Martenshoek aan het Wintschoterdiep heeft 
1 november het grootste schip ooit op de werf gebouwd te water gelaten. Van doopster Dianna Knight, presidente van Consolidated Steamship Agency en vertegenwoordigster van Universal Africa Kines uit Texas, kreeg bouwnummer 762 de naam UAL Houston

De UAL Bodewes glijdt van de helling. De speciale boeg van het schip zorgt voor een brandstofbesparing van circa 260.000 dollar per jaar. (Foto Henk Zuur)

Bovenkant formulier

Onderkant formulier

 

‘Grote Bodewes ', zoals de aan het Winschoterdiep gevestigde werf bekend staat, viert dit jaar haar 200-jarig bestaan. Reden voor opdrachtgever Nescos Shipping een schip naar de werf te vernoemen. De werf zelf viert het jubileum eind september tijdens de derde editie van Watervloot in Hoogezand-Sappemeer.

De UAL Bodewes is na de 23 september vorig jaar opgeleverde UAL Africa de tweede Bodewes Eco Trader 8200 die Nescos in management geeft aan UAL (HMT) in Capelle aan den IJssel. Bodewes Shipyards speelde met de bouw van dit type schip in op de trend van duurzame scheepsbouw. Groot Ship Design in het Groningse Leek ontwierp een innovatieve boegvorm die beter door de golven snijdt. Ten opzichte van conventionele boegvormen met uitwaaierende steven zal het schip met de zogenoemde Groot Cross-Bow minder stampen en haar snelheid beter vasthouden, waardoor veel brandstof wordt bespaard. Doordat het vaartuig anders door het water snijdt, komen de golven wel sneller over het schip heen. Om die reden is de kop van het schip hoger gemaakt, waardoor de golven kunnen ‘afglijden'. Testen in de ijstank van HSVA in Hamburg hebben tevens aangetoond dat de Groot Cross-Bow ook geschikt was voor ijsklasse schepen.