16. mrt, 2016

Schijnveiligheid

Schijnveiligheid

Het verschil met de IFKS en de formule-1 is, dat je morgen niet in een racewagen kan stappen en komend weekeinde in België “gaan met die banaan”.  Met wedstrijdzeilen in de IFKS schijnt het tot dit seizoen allemaal maar te kunnen als je het artikel van zaterdag 12 maart j.l. in L.C. leest.
Het “goed zeemanschap” (art. 1.04) geeft aan dat je ten alle tijden een aanvaring moet vermijden en in de flits weet de fokkenist al,dat het goed moet uitkijken naar mede wedstrijdzeilers. Ook is nu een regel, dat als er “een gewonde aan boord is, moet de wedstrijd gestaakt worden”. Op papier lijkt het een aimabele regel, maar hoe zou dit gaan in de praktijk. Werd in het verleden iemand voor alle zekerheid van het skûtsje afgehaald, nu is de kans groot dat er toch anders gekeken wordt naar een gewonde. Of gaat er misschien wel een arts mee.
Bovenstaande is eigenlijk een afgeleide van de hedendaagse maatschappij. Het begint bij de jeugd. In de tijd dat er geen auto was en zeker geen tweede auto werden kinderen op de fiets naar school gebracht. Als er meer kinderen kwamen was het wel praktisch dat de oudste al snel kon fietsen, zodat de volgende kleine in het zitje kon zitten. Kortom je werd opgevoed in het verkeer. Heden ten dage denken ouders dat het veilig is om hun kind met de auto naar school te brengen. Het moment van het “loslaten” en alleen op de fiets laten gaan wordt uitgesteld en zal niet gemakkelijker zijn dan het verkeervrij maken op jonge leeftijd. In 1988 kwamen er woonerfwijken en kinderen konden daar veilig spelen. Het probleem doet zich dan echter niet op het woonerf voor, maar als het kind bij een vriend of vriendinnetje gaat spelen waar geen woonerf is. Je kunt kinderen structureel laten spelen op parkeerplaatsen, i.p.v. op een plek waar het hoort. Kinderen weten dan niet beter dan dat dit normaal is. “Verkeermaatjes” neerzetten in de buurt. Het geeft aan dat er kinderen spelen, maar als ze er niet staan houdt het dan in dat je harder kan rijden en niet alert hoeft te zijn op kinderen, die eventueel achter een auto wegkomen.  De racefietser en skater, die i.p.v. op het fietspad op de rijweg rijdt. Voor deze  mensen de normaalste  zaak, maar kinderen zie je nu niet op het trottoir, maar gewoon op de rijweg skaten en rolschaatsen (imitatiegedrag). De regels worden met voeten getreden. De gewone basisregels worden met voeten getreden. Elk individu  denkt dat bepaalde “verboden”dingen wel kunnen. Er wordt voorbijgegaan aan het feit dat als een ieder dit gewoon gaat vinden het einde zoek is.
In de scheepvaart staat in het reglement dat “goede zeemanskunst “ voor alles gaat.
Kortom : laat een ieder het gezond verstand gebruiken. Dan hoeven regels niet wederom worden bepaald!

“ Hekjes om kinderen in tuin te houden zijn goed, maar zorg er dan wel voor dat het altijd goed dicht gedaan wordt”