29. jun, 2016

Electric only doet mij ergens aan denken

 

 

Het moet niet gekker worden. In een kop in de krant wordt gekopt : “ Electric only  tussen Oudega en Heeg”.  Waar gaan we naar toe? De Tjeukemeer alleen  voor speedboten - De Sneekermeer alleen voor zeilboten - Nannewiid alleen voor jeugdzeilboten en waterfietsen - Slotermeer alleen voor skûtsjes - Fluessen alleen voor ronde-en platbodemjachten - Pikmar alleen voor GWS-schouwen - Bergummermeer alleen voor 16 m2 - Lauwersmeer alleen voor vissersvaartuigen - Stadsgrachten alleen voor zonnecollectorboten - Het P.M.-kanaal en Johan Willem Frisokanaal natuurlijk alleen voor vrachtschepen.
Ik geloof dat er teveel mensen over beleid gaan, die te ver van de materie af staan. Net zo als in de samenleving multicultureel is, heb je dat ook op het water. Zeker op het water. Bij het skûtsjesilen is het nog niet zo lang geleden, dat de bootjes gewoon in het wedstrijdveld aanwezig waren. Na de wedstrijd is het nu nog altijd een lust voor het oog om alle verschillende boten richting Grou  door de Tijnje te zien gaan of door de Houkesloot richting Sneek.
De bedenkers van dit “miljoenenproject” maken een kleine denkfout. Wat is een kanoroute?
Een kanoroute is simpel een route, die je als  kanovaarder heel goed kan volgen. Vaak een route , die door kleine kanaaltjes gaat en het grootscheepsvaarwater zoveel mogelijk mijdt. Echter houdt dit niet in, let wel,  dat andere boten er niet mogen varen.  Zo heb je routes voor sloepen. Deze zgn. sloepenroutes houden niet in dat er alleen maar sloepen mogen varen enz.. De vraag is of gecreëerde  sloepenroutes wel echt  zo geschikt zijn voor sloepen, want als sloepen elkaar ontmoeten of passeren is het nog de vraag of de meesten  wel echt sloepenroutes zijn. Er zijn al veel op de stenen belandt. Nee, degene die bepaalt of de tocht voldoet aan jou vaarplezier ben je altijd nog zelf. Zijn er meer, die hetzelfde vinden, dan ontstaat een vaarroute voor een bepaalde bootgroep. Dit houdt niet in dat andere boten hier geen gebruik van kunnen maken.
Miljoenen uitgeven aan electric only is naar mijn idee de wereld op zijn kop. De vraag is of het vaarreglement hier wel in voorziet. Hopelijk niet. In de aankondiging van de electric only wordt opeens gesproken  over toestaan van kano’s en sup, zeer verwarrend.
En nog het volgende: ook voor boten op elektrisch moeten kerncentrales draaien. Laten we in Friesland blij zijn, dat er boten blijven varen. Afgelopen tijd door Noord-Nederland gevaren te hebben leert dat  het aantal watertoeristen op één hand te tellen zijn.  Vraag de passeerbewegingen maar op. Voor de miljoenen van de projecten maar brugwachters aanstellen en automatische brugopeningen  creëren.